in ,

7 beneficii ale cartofilor violet

7 beneficii ale cartofilor violet

Cartofii violet sunt pe departe cel mai „atragator” soi de cartofi, culoarea lor fiind neobisnuita fata de cartofii pe care ii consumam de obicei. La fel ca ceilalti membri ai familiei cartofilor (Solanum tuberosum), acestia provin dintr-o planta de tuberculi originara din regiunea muntilor Anzi din America de Sud.

Au o coaja exterioara albastru-violet inspre negru si interiorul un violet stralucitor, chiar si dupa gatit. Textura este mai densa si aroma mai puternica decat a cartofilor albi.
Cartofii violet sunt o modalitate gustoasa si sanatoasa de a adauga un strop de culoare in farfuria dumneavoastra.

Iata 7 beneficii uimitoare pe care le au cartofii violet.

1. Foarte nutritivi

Cartofii au adesea o reputatie proasta datorita continutului ridicat de amidon, dar continand multi alti nutrienti importanti acestia pot fi un plus foarte sanatos in dieta dvs.

Cartofii violet au un continut de nutrienti similar cu cel al altor soiuri de cartofi din familia Solanum tuberosum, desi continutul lor mineral poate varia in functie de solul in care au fost crescuti.

Exista o conceptie gresita cum ca toti nutrientii din cartofi se gasesc in coaja lor. De fapt, mai mult de jumatate din nutrientii se gasesc in cartoful propriu zis.

O portie de 100 de grame de cartof fiert cu coaja ofera:

Calorii: 87

Proteine: 2 grame

Carbohidrati: 20 grame

Fibre: 3,3 grame

Grasimi: sub 1 gram

Mangan: 6% din valoarea zilnica

Cupru: 21% din valoarea zilnica

Fier: 2% din valoarea zilnica

Potasiu: 8% din valoarea zilnica

Vitamina B6: 18% din valoarea zilnica

Vitamina C: 14% din valoarea zilnica

Interesant este ca bananele contin mai putin potasiu decat cartofii. In plus, o portie de cartofi ofera 3 grame de fibre, atat din continutul sau, cat si din coaja, insa sunt mai slabi in sodiu.

Toti cartofii, inclusiv cartofii violet, sunt destul de hranitori si ofera o gama de nutrienti atat din coaja lor, cat si din continutul lor. Sunt deosebit de bogati in minerale si se mandresc cu mai mult potasiu decat o banana.

2. Mai buni pentru glicemie

Indicele glicemic (IG) este o masura a gradului in care un aliment iti creste glicemia. Acesta variaza de la 0 la 100, iar un IG mai mare de 70 este considerat a fi ridicat.
Intr-un studiu comparativ s-a descoperit ca la cartofii violeti indicele glicemic este de 77, pe cand la cei galbeni un indice glicemic de 81, iar la cartofii albi un IG de 93.

In timp ce toate soiurile de cartofi influenteaza nivelul zaharului din sange din cauza continutului de carbohidrati, cartofii violeti pot exercita un efect mai mic decat alte tipuri de cartofi, datorita concentratiei mari de compusi ai plantelor polifenolice. Acesti compusi pot reduce absorbtia amidonului din intestine, reducand astfel impactul cartofilor violeti asupra nivelului de zahar din sange.

Un studiu efectuat pe animale a observat rezultate similare, descoperind ca hranind sobolani cu extractul de cartof violet a dus la o mai buna toleranta la glucoza si la imbunatatirea nivelului de zahar din sange pe termen scurt si lung.

Consumul de cartofilor violet in locul celor albi este o alegere buna atunci cand va ingrijiti de glicemia dvs. In timp ce amidonul din cartofii violet creste zaharul din sange, el face acest lucru intr-o masura mai mica decat amidonul din soiurile galbene sau albe.

3. Ambalati cu antioxidanti

La fel ca si alte fructe si legume colorate, culoarea deschisa a cartofilor violet este un semn important care indica faptul ca sunt bogati in antioxidanti. De fapt, au de doua sau de trei ori mai multa activitate antioxidanta decat cartofii albi sau galbeni.

Antioxidantii sunt niste compusi ai plantelor care iti pot proteja celulele de efectele nocive ale stresului oxidativ. Cartofii violet sunt deosebit de bogati in antioxidanti polifenoli numiti antocianini. Sunt acelasi tip de antioxidanti gasiti in afine si mure.

Un aport mai mare de antocianina aduce mai multe beneficii, inclusiv niveluri de colesterol mai sanatoase, imbunatatirea vederii si sanatatea ochilor si un risc redus de boli cardiace, anumite tipuri de cancer si diabet.

Pe langa continutul ridicat de antocianina, cartofii violet ambaleaza alti antioxidanti comuni tuturor tipurilor de cartofi, inclusiv:

• vitamina C
• compusi carotenoizi
• seleniu
• tirozina
• compusi polifenolici precum acidul cafeic, scopolina, acidul clorogenic si acidul ferulic

Intr-un mic studiu s-a descoperit ca la o singura masa cu cartofi violet nivelul de antioxidanti din sange si urina a crescut. In schimb, consumul unei cantitati similare de amidon rafinat sub forma de biscuiti a provocat o scadere.
In alt studiu efectuat la barbati care au mancat 150 grame de cartofi de diferite soiuri si culori in fiecare zi, timp de 6 saptamani, s-a observat ca soiul de culoare violet a avut niveluri mai mici de indici inflamatori si indici de deteriorare a ADN-ului, comparativ cu soiul de cartofi albi.

Consumul de cartofi violet va poate stimula aportul de antioxidanti si poate reduce inflamatia. Sunt deosebit de bogati in antocianine, care sunt antioxidanti compusi ce pot imbunatati sanatatea ochilor si a inimii, precum si reducerea riscului de boli cronice.

4. Poate imbunatati tensiunea arteriala

Consumul de cartofi violet poate sustine sanatatea vaselor de sange si a tensiunii arteriale. Acest lucru poate fi partial datorat continutului mai mare de potasiu, deoarece acest nutrient ajuta la reducerea tensiunii arteriale, insa si continutul lor de antioxidanti are un rol important.

Un alt studiu realizat persoanelor cu hipertensiune arteriala a constatat ca consumul de sase pana la opt cartofi violet de doua ori pe zi a redus tensiunea arteriala sistolica si diastolica cu 3,5%, respectiv 4,3%.

In plus, unele studii sugereaza ca, in comparatie cu consumul de cartofi albi, consumul de cartofi violeti poate reduce rigiditatea arteriala. Avand artere rigide iti creste riscul de atac de cord sau accident vascular cerebral, deoarece vasele tale nu se pot dilata la fel de usor ca raspuns la modificarile tensiunii arteriale.

In general, consumul de alimente mai bogate in polifenoli, inclusiv cele care contin antocianine precum cartofii violeti, va pot ajuta sa va relaxati si sa va intariti vasele de sange.

De fapt, compusii polifenol din cartofii violet si multe alte alimente functioneaza pentru a reduce presiunea arteriala intr-un mod similar cu cel al unor tipuri de medicamente care scad tensiunea arteriala, cunoscute sub numele de inhibitori ai enzimei convertoare de angiotensina (ECA)

S-a descoperit ca acesti cartofii violenti imbunatatesc tensiunea arteriala. Acest efect ar putea fi legat de compusii antioxidanti polifenolici, care functioneaza intr-un mod similar cu cel al unor medicamente care scad tensiunea arteriala.

5. Pot reduce riscul de cancer

Cateva studii de laborator au indicat faptul ca unii dintre compusii care se gasesc in cartofii violet, inclusiv antioxidantii lor, pot ajuta la prevenirea sau combaterea cancerului, inclusiv cancerul de colon si san.
Intr-un studiu, celulele canceroase care au fost tratate cu extract de cartof violet au crescut mai lent. In unele cazuri, extractul a provocat chiar si moartea celulelor canceroase.

Este important de mentionat ca cercetarile de pana acum s-au limitat la celulele canceroase tratate intr-un laborator si la cancerul sobolanilor de laborator. Prin urmare, nu se stie daca consumul de cartofi violet ar avea efecte similare la om.

Unii dintre compusii cartofilor violet pot incetini cresterea sau chiar eliminarea anumitor celule canceroase. Cercetarile actuale se limiteaza la studiile de laborator, asadar, nu se garanteaza ca prin adaugarea cartofilor violet in dieta dvs. riscul de cancer va fi afectat.

6. Te poate ajuta sa-ti umpli golul de fibre

Majoritatea oamenilor nu respecta ghidul unei diete care recomanda consumul a 14 grame de fibre la 1000 de calorii. Ce poate ajuta, insa, este adaugarea pe lista a consumului de cartofi violet.
Fibrele dietetice va ajuta sa va mentineti plini, previn constipatia, stabilizeaza glicemia si ajuta la mentinerea nivelului sanatos al colesterolului.

Continutul de fibre al cartofilor variaza usor in functie de metoda prin care alegeti sa-i gatiti, dar mai ales daca alegeti sa-i mancati cu sau fara coaja.

De exemplu, un cartof de 100 de grame cu coaja gatit in cuptorul cu microunde contine 3,3 grame de fibre, in timp ce un cartof de aceeasi dimensiune fiert fara coaja are 1,8 grame.

O parte din amidonul din cartofii violeti (al tuturor soiurilor) este un tip de fibra numita amidon rezistent. Amidonul rezistent mentine digestia in tractul gastrointestinal, dar bacteriile din intestinul gros il fermenteaza.

In timpul acestui proces de fermentare, sunt produsi niste compusi cunoscuti ca acizi grasi cu lant scurt. Acesti compusi contribuie la imbunatatirea sanatatii intestinale.

Continutul de amidon rezistent al cartofilor variaza, de asemenea, in functie de metoda de gatire, desi, culoarea cartofilor nu pare sa schimbe mult. Amidonului rezistent atinge cel mai inalt nivel atunci cand cartofii sunt gatiti si apoi raciti, dar nu reincalziti.

A adauga cartofii violet in dieta dvs.. va poate ajuta sa va cresteti aportul de fibre. Pentru a beneficia de cele mai mari beneficii de fibre, mancati cartofii cu tot cu coaja si gatiti-i inainte de masa, pentru a-i manca reci, cum ar fi, de exemplu, intr-o salata.

7. Inveseleste-ti farfuria

Puteti gati cartofii violet la fel ca pe cei din soiurile albe, galbene sau rosii. Inlocuirea celor obisnuiti cu cartofii violeti este modalitate excelenta de a adauga mai multa culoare, dar si interes meselor tale – pana la urma, chiar „mananci cu ochii”.

Ii mai puteti folosi pentru a face piure sau cartofi la cuptor. Adaugati garniturile preferate pentru o farfurie pe care toata lumea va dori sa o incerce.

Daca va plac mai crocanti, precum cei prajiti, feliati-i in pana, stropiti-i cu ulei de masline, usturoi tocat si rozmarin si prajiti-i la 204 °C pentru aproximativ 20 de minute sau pana cand vor incepe sa devina fragezi.

Pentru a beneficia de amidonul rezistent, folositi cartofii violeti pentru a face salata de cartofi. Lasati coaja, taiati-i in bucati si fierbeti-i pana ce devin fragezi. Apoi, scurgeti-i si puneti-le un pic de ceapa feliata subtire, o mana de ierburi tocate proaspete. Ii puteti raci la frigider si sa-i serviti la rece.

Fierbeti-i, pisati-i sau prajiti-i la fel ca pe orice alt cartof pe care il gatiti in mod obisnuit. Acestia nu au nevoie de un timp suplimentar pentru a-i gati si pentru a adauga interes si o pata de culoare meselor tale.

Concluzia
Cartofii violeti sunt un membru sanatos si colorat al familiei de cartofi care merita sa-l cunoastem. Se pot gati la fel precum ceilalti obisnuiti, insa daca ati reusit sa-i schimbati pe cei obisnuiti cu acestia, veti beneficia de cateva beneficii pentru sanatate.

In comparatie cu cartofii obisnuiti, acestia au un indice glicemic mai scazut si pot fi mai buni pentru glicemie.

Multe dintre beneficiile lor aduse sanatatii, inclusiv cele legate de tensiunea arteriala si protectia impotriva cancerului, provin din continutul lor de antocianine – antioxidanti importanti care abunda in acesti cartofi colorati.

Ti-a placut articolul? Voteaza!

Afinele sunt un antioxidant de top

10 „Superalimente” pe care sa le consumi zilnic pentru o sanatate optima

Anna Lesko – Hot or Not?